اندومتریوز در ترکیه : علائم و علل

بیماری اندومتریوز در ترکیه اختلالی است که در آن بافتی مشابه بافتی که پوشش داخلی رحم را تشکیل می دهد (آندومتر) در خارج از رحم رشد می کند.

این بافت را می توان در تخمدان ها، لوله های فالوپ، سطح بیرونی رحم و روی بافت هایی که رحم را در جای خود نگه می دارد، یافت. در موارد نادر، ممکن است در سایر قسمت‌های بدن مانند مثانه، روده و گاهی اوقات در اسکارهای جراحی یا حتی ریه، بازو و سایر نواحی رخ دهد.

علائم – اندومتریوز در ترکیه

علائم اندومتریوز در ترکیه می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما به طور کلی شامل موارد زیر است:

1. پریودهای دردناک (دیسمنوره): درد و گرفتگی لگن ممکن است قبل از شروع قاعدگی شروع شود و چند روز بعد از قاعدگی ادامه یابد. همچنین ممکن است در ناحیه کمر و شکم درد داشته باشید.

2. درد هنگام مقاربت: درد در حین یا بعد از رابطه جنسی در آندومتریوز شایع است.

3. درد با اجابت مزاج یا ادرار: به احتمال زیاد این علائم را در طول قاعدگی خود تجربه خواهید کرد.

4. خونریزی بیش از حد: ممکن است گاهی اوقات قاعدگی های شدید یا خونریزی بین دوره ها (خونریزی بین قاعدگی) را تجربه کنید.

5. ناباروری: اندومتریوز ابتدا در برخی از افرادی که به دنبال درمان ناباروری هستند، تشخیص داده می شود.

6. سایر علائم: این علائم ممکن است شامل خستگی، اسهال، یبوست، نفخ یا حالت تهوع، به ویژه در دوره های قاعدگی باشد.

علل

علت دقیق آندومتریوز در ترکیه ناشناخته است، اما توضیحات احتمالی عبارتند از:

1. قاعدگی رتروگراد: این رایج ترین نظریه پذیرفته شده است. این نشان می‌دهد که در طول قاعدگی، برخی از بافت‌های قاعدگی از طریق لوله‌های فالوپ به داخل شکم برگشته و در آنجا کاشته می‌شوند و رشد می‌کنند.

2. تبدیل سلول های صفاقی: در این نظریه، پیشنهاد شده است که هورمون ها یا عوامل ایمنی، تبدیل سلول های صفاقی (پوشش شکم) را به سلول های مشابه آندومتر افزایش می دهند.

3. تبدیل سلول های جنینی: هورمون هایی مانند استروژن ممکن است سلول های جنینی – سلول ها در مراحل اولیه رشد – را به ایمپلنت های سلولی آندومتر مانند در دوران بلوغ تبدیل کنند.

4. کاشت اسکار جراحی: پس از یک جراحی، مانند هیسترکتومی یا سزارین، سلول های آندومتر ممکن است به یک برش جراحی بچسبند.

5. انتقال سلول های آندومتر: رگ های خونی یا سیستم مایع بافتی (لنفاوی) ممکن است سلول های آندومتر را به سایر قسمت های بدن منتقل کند.

6. اختلال سیستم ایمنی: یک مشکل در سیستم ایمنی بدن ممکن است باعث شود که بدن نتواند بافت مشابه آندومتر را که در خارج از رحم رشد می کند، تشخیص دهد و از بین ببرد.

آندومتریوز می تواند باعث درد قابل توجه و سایر عوارض شود. اگر علائم آندومتریوز را تجربه می کنید، به ویژه اگر بر کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد، مهم است که به دنبال مشاوره پزشکی باشید. گزینه های درمانی می تواند شامل داروهای ضد درد، درمان های هورمونی و جراحی باشد.

برای مشاوره از طریق واتساپ لطفا کلیک کنید

  • لطفا اگر اطلاعات پزشکی دارید ، ارسال کنید
  • لطفا اگر بیماری دارید یا دارو مصرف می کنید ، اطلاع دهید
  • لطفا نام و سن خود را بگویید

راه های درمان اندومتریوز در ایران چیست؟

آندومتریوز وضعیتی است که در آن بافتی که به طور معمول داخل رحم را می پوشاند در خارج از آن رشد می کند و باعث درد و سایر علائم می شود. چندین گزینه درمانی برای آندومتریوز وجود دارد، از جمله:

1. داروهای ضد درد: مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می‌توانند به تسکین درد مرتبط با آندومتریوز کمک کنند.

2. هورمون درمانی: هورمون درمانی می تواند به تنظیم چرخه قاعدگی و کاهش رشد بافت آندومتر کمک کند. گزینه ها شامل قرص های ضد بارداری، درمان فقط با پروژسترون، و آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) است.

3. جراحی: از جراحی می توان برای برداشتن بافت آندومتر و بافت اسکار استفاده کرد. این را می توان از طریق لاپاراسکوپی که یک روش کم تهاجمی است یا لاپاراتومی که یک روش تهاجمی تر است انجام داد.

4. هیسترکتومی : در موارد شدید آندومتریوز، هیسترکتومی یا برداشتن رحم ممکن است برای تسکین علائم توصیه شود.

توجه به این نکته مهم است که هیچ درمانی برای آندومتریوز وجود ندارد و درمان بر مدیریت علائم تمرکز دارد.

جراحی اندومتریوز در استانبول

جراحی می تواند یک گزینه درمانی موثر برای آندومتریوز باشد، به ویژه در مواردی که شرایط شدید است یا باعث درد قابل توجه یا علائم دیگر می شود. دو نوع جراحی اصلی برای درمان اندومتریوز وجود دارد:

1. لاپاراسکوپی: لاپاراسکوپی یک روش جراحی کم تهاجمی است که شامل ایجاد برش های کوچک در شکم است. یک لوله نازک و روشن با یک دوربین در انتهای آن (به نام لاپاراسکوپ) از طریق یکی از برش ها وارد می شود و به جراح اجازه می دهد تا اندام های لگن را مشاهده کند.

سایر ابزارهای کوچک از طریق برش های دیگر وارد می شوند تا بافت آندومتر و هر گونه چسبندگی یا بافت اسکار که ممکن است وجود داشته باشد را از بین ببرند یا از بین ببرند.

2. لاپاراتومی: لاپاراتومی یک روش جراحی تهاجمی تر است که شامل ایجاد یک برش بزرگتر در شکم می شود تا به جراح اجازه دهد مستقیماً اندام های لگن را مشاهده کند و بافت و چسبندگی آندومتر را حذف کند. این نوع جراحی ممکن است در موارد شدیدتر آندومتریوز یا در صورت وجود عوارض ضروری باشد.

هر دو نوع جراحی می توانند در تسکین علائم اندومتریوز موثر باشند، اما زمان بهبودی ممکن است بسته به وسعت جراحی متفاوت باشد. مهم است که در مورد مزایا و خطرات جراحی با پزشک صحبت کنید تا مشخص شود که آیا این روش درمانی برای شما مناسب است یا خیر.

دوره نقاهت جراحی اندومتریوز در ترکیه .

زمان بهبودی پس از جراحی اندومتریوز بسته به وسعت جراحی و سلامت کلی و توانایی بهبودی فرد می تواند متفاوت باشد. جراحی لاپاراسکوپی نسبت به لاپاراتومی کمتر تهاجمی است و معمولاً زمان بهبودی کوتاه‌تری دارد. به طور کلی، اکثر زنان می توانند در عرض چند روز تا یک هفته پس از جراحی لاپاراسکوپی به فعالیت های عادی بازگردند.

پس از لاپاراتومی، زمان بهبودی معمولا طولانی‌تر است و ممکن است چند هفته طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابد. در طول این مدت، فرد ممکن است درد و ناراحتی را تجربه کند و نیاز به محدود کردن فعالیت بدنی داشته باشد. پیروی از دستورالعمل های پزشک برای مراقبت های بعد از عمل، که ممکن است شامل مدیریت درد، مراقبت از زخم و محدودیت های فعالیت باشد، بسیار مهم است.

در برخی موارد، یک زن ممکن است نیاز به مرخصی از کار داشته باشد یا تغییرات دیگری در سبک زندگی خود در طول دوره بهبودی انجام دهد. مهم است که هر گونه نگرانی در مورد زمان بهبودی را قبل از انجام عمل جراحی با پزشک در میان بگذارید و برنامه ای برای مراقبت و حمایت بعد از عمل داشته باشید.

شایان ذکر است که در حالی که جراحی می تواند به طور موثر آندومتریوز را درمان کند، درمان نیست و ممکن است این وضعیت در آینده بازگردد. پیگیری منظم با پزشک برای نظارت بر علائم و تعیین اینکه آیا به درمان اضافی نیاز است یا خیر، مهم است.

بعد از جراحی اندومتریوز در ترکیه

مراقبت از زخم بخش مهمی از روند بهبودی است. در اینجا چند دستورالعمل کلی برای مراقبت از زخم پس از جراحی لاپاراسکوپی و لاپاراتومی اندومتریوز در ترکیه آورده شده است:

جراحی لاپاروسکوپی در استانبول :

1. محل های برش را تمیز و خشک نگه دارید.

2. از خیساندن در حمام یا استخر تا زمان بهبود کامل برش ها خودداری کنید.

3. فقط از آب و صابون ملایم برای تمیز کردن محل های برش استفاده کنید.

4. از مالش دادن یا مالیدن برش ها خودداری کنید.

5. محل برش را با نوارهای چسب استریل یا یک پانسمان طبق دستور پزشک بپوشانید.

جراحی لاپاراتومی در استانبول :

1. محل برش را تمیز و خشک نگه دارید.

2. از خیساندن در حمام یا استخر تا زمان بهبود کامل برش خودداری کنید.

3. برای تمیز کردن محل برش فقط از آب و صابون ملایم استفاده کنید.

4. از مالش دادن یا مالیدن محل برش خودداری کنید.

5. برش را طبق دستور پزشک با پانسمان بپوشانید.

6. محل برش را از نظر علائم عفونت، مانند قرمزی، تورم یا تخلیه کنترل کنید.

پیروی از دستورالعمل های پزشک برای مراقبت از زخم برای اطمینان از بهبودی مناسب و کاهش خطر عفونت بسیار مهم است. اگر نگرانی در مورد مراقبت از زخم یا علائم عفونت وجود دارد، مهم است که برای ارزیابی بیشتر با پزشک تماس بگیرید.

هیسترکتومی در استانبول

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x